Hajde da podelimo auto

Sugovornice Nade govore o svojim iskustvima s aplikacijama za delenje prevoza. Jednom kada instalirate aplikaciju, imate dve opcije: da budete vozač ili da budete saputnik u tuđem automobilu. Pored ekonomičnosti, aplikacije su izrodile mnoga poznanstva i prijateljstva

BlaBlaCar aplikacija (FOTO: Sipa USA/Pixsell)

Prema podacima Državnog zavoda za statistiku, u junu 2024. u Hrvatskoj je bilo ukupno 1.722.892 zaposlenih, od toga 801.768 žena. S obzirom na navedenu statistiku i trenutnu ekonomsku situaciju obilježenu izraženom inflacijom, štednja se nameće kao obavezna prizma naše svakodnevice. U takvim okolnostima sve je više onih koji mogu zaboraviti na automobil kao primarno i svakodnevno prevozno sredstvo. Sva je prilika da taj luksuz ostaje nekolicini koja je troškove redovne registracije, tehničkih pregleda, održavanja vozila, goriva i cestarine uspjela ugurati u regularni budžet. Stoga ne čudi da su stanovnici Europe, pa tako i Hrvatske, oberučke prigrliki aplikacije za deljenje prevoza, među kojima je najpoznatija BlablaCar.

BlablaCar je nastao 2006. godine, a u Hrvatskoj je zaživeo tokom 2015. Temelji se na vrlo jednostavnom principu. Jednom kada instalirate besplatnu aplikaciju i obavite registraciju, imate dve opcije: da budete vozač ili da budete saputnik u tuđem automobilu. Ukoliko se odlučite da budete vozač koji ima slobodna mjesta u svom automobilu, povezujete se sa putnicima kojima je potreban prevoz. Važno je tačno naznačiti rutu, cenu puta, kao i vreme i mesto početne i završne lokacije. Sada se sigurno pitate: a kako da znam da li je cena povoljnija od javnog prevoza i kako da znam da li je vozač pouzdan? U samoj aplikaciji postoje recenzije prethodnih vožnji, tako da možete pročitati da li vozač stiže na vreme, da li je sklon pričanju, zaustavljanju tokom puta, da li je neko s njime imao negativno iskustvo i tome slično. Cena se formira prema parametrima dužine puta i broja putnika u vozilu. Poenta je deliti prevoz, a ne zarađivati. U prevodu, ukoliko vam je na relaciji Zagreb – Umag potrebno oko 100 eura da biste otišli i vratili se, računajući i cestarine, na istoj ćete ruti, ako se odlučite za BlaBlaCar, platiti oko 20 eura, jer će sve ostale troškove deliti vaši saputnici.

Pored ekonomičnosti, aplikacije za delenje prevoza izrodile su mnoga prijateljstva, ali i spoznaje o autentičnim i zanimljivim ljudima. Istraživanje koje su proveli znanstvenici sa Columbia Business School pokazalo je da carpooling, odnosno delenje prevoza, u velikom broju slučajeva utječe na smanjenje kulturoloških, društvenih i generacijskih barijera, tj. da „odvodi putnike mnogo dalje od njihove odredišne točke“. U počecima su korisnici takvih aplikacija uglavnom bili studenti, a sa godinama su im se okrenule i druge društvene skupine. U spomenutom istraživanju je čak 50 posto ispitanika izjavilo da su ljudi s kojima su putovali koristeći neku od carpooling aplikacija u protekloj godini bili raznolikiji u usporedbi s onima koje inače sreću u svojim uobičajenim socijalnim krugovima. Brojne studije, poput one istraživačice Katherine W. Phillips, pokazale su pak da raznolikost potiče povećanje kreativnosti i otvorenost uma. Među ispitanicima koji su izjavili da su profili ljudi koje su upoznali putem BlaBlaCara bili raznolikiji od njihovih uobičajenih krugova, gotovo polovica (47 posto) ih je tvrdila kako ih je carpooling učinio otvorenijima prema drugim kulturama i stavovima.

Daria Mladenović

Sve to smo imali priliku testirati i sami. Prilikom vožnje na relaciji Novigrad – Rijeka, nedavno nam se pridružila Daria Mladenović, studentkinja prve godine dramskih umetnosti u Nizozemskoj. Daria, polaznica Akademije Minerva u Groningenu, sa nama je tokom vožnje podelila svoje iskustvo života daleko od kuće. Uprkos početnim poteškoćama sa polaganjem vozačkog ispita i prilagođavanjem na hladniji pristup lokalnog stanovništva, ona ističe kako je prilika za akademski rast i svakodnevni kontakt s različitim kulturama neprocenjiva.

– Jedna od dobrih strana studiranja vani jest konstantni kontakt sa različitim kulturama i načinima razmišljanja. Mislim da je to jako bitan faktor, pogotovo kod mladih ljudi, jer grade otvoren način razmišljanja i to uklanja bilo kakve predrasude kojima su nas učili. Međutim, još se nisam naviknula na Nizozemce u potpunosti, većina prijatelja koje imam u Groningenu su iz inostranstva, najviše sa Balkana i iz susjednih država – govori nam Daria Mladenović tokom vožnje do Rijeke.

Dodaje da takve sitnice ne utječu na cjelokupno iskustvo studiranja vani, ali da je jako bitno da mladi imaju mogućnost biranja gdje će studirati. Trbuhom za kruhom, ili snovima Petra Pana, da je studiranje besplatno, mogla je samo sanjati. Tako se, navodi, u Nizozemskoj daju stipendije studentima koji rade minimalno 32 sata mesečno, nezavisno od vrste posla.

– Uspjela sam pronaći posao u dućanu koji nije zahtjevan fizički, znanje nizozemskog jezika mi nije bilo potrebno jer u smjeni ima i nizozemskih radnika. Plaća je veća nego kod nas, pa se tako uz stipendiju uspiju pokriti troškovi života – govori Daria i dodaje da se i tamo aplikacije kakva je BlaBlaCar svakodnevno koriste, pogotovo među mlađim generacijama.

Carpooling se posebno pokazao korisnim u kontekstu raspadajućeg javnog prevoza te dokidanja brojnih međugradskih autobusnih i željezničkih linija. Tako, na primjer, u Francuskoj 85 posto putovanja putem BlaBlaCara pokriva rute između gradova koji više nisu povezani drugim sredstvima prevoza. Kao rezultat toga, gotovo polovica ispitanika (45 posto) izjavila je da više putuju otkako su počeli koristiti carpooling. Među njima, 60 posto ih je izjavilo da zahvaljujući aplikaciji češće viđaju porodicu i prijatelje.

Pored deljena prevoza i uštede vremena i novca, jedna od pozitivnih strana takvih aplikacija je i mogućnost transporta kućnih ljubimaca. Uostalom, kao što smo spomenuli, nikome ne škodi malo više kontakta uživo, pogotovo nakon usamljeničkog perioda pandemije koronavirusa. Tako je Daria u svom posljednjem umjetničkom djelu, tekstilnoj knjizi naslova „Your miserable city will never be my home because my miserable city is better“ kombinovala tehniku akrilnog slikanja na tkanini sa osobnim fotografijama svojih prijatelja iz studentskih dana. Taj rad, kako ona kaže, ne predstavlja samo osjećaj otuđenosti i borbe sa nostalgijom, već i dinamički odražava prolaznost i propadanje, jer se stranice knjige sa vremenom uništavaju. Iako knjiga do sada nije izlagana izvan akademskih krugova, neki BlaBlaCar saputnici uživali su u njenom izdanju.

Sigurnost je jedan od ključnih faktora koje korisnici razmatraju prilikom odlučivanja o korišćenju aplikacija za deljenje prevoza. Iako je ekonomski aspekt izuzetno važan, osećaj sigurnosti i poverenja u vozača i saputnike presudni su za mnoge korisnike, posebno za žene. Tako je BlablaCar implementirao niz sigurnosnih mera kako bi korisnicima pružio dodatnu sigurnost. Pre svega, svaki korisnik prolazi kroz proces verifikacije koji uključuje potvrdu identiteta putem dokumenata, broja telefona i e-mail adrese. Ovo omogućava da svi članovi zajednice znaju sa kim dele prevoz. BlablaCar takođe nudi opciju „samo za žene“ vožnje, gde vozači i saputnice mogu odabrati da putuju isključivo sa ženama. Ova funkcija je uvedena kao odgovor na zabrinutosti vezane za sigurnost, pružajući osećaj sigurnosti tokom putovanja. Negativni efekat upotrebe aplikacije može biti ako dobro ne iskomunicirate sa vozačem količinu prtljaga ili ako vozač otkaže u poslednji trenutak predviđenu vožnju. Ostali drastični izazovi za sada nisu toliko vidljivi.

Nina Šešlija

– Dok nam je ponedeljak prvi radni dan u tjednu, a petak dan za ribu, utorkom se obično grozimo na naslove u medijima poput „Vlada objavila nove cijene: Od utorka jeftiniji benzin i dizel“ – našalila se kroz razgovor naša nova sugovornica Nina Šešlija, zadovoljna korisnica carpooling aplikacija.

Nina, porijeklom Hercegovka koja već 13 godina živi u Novom Sadu, po struci je projektna menadžerica u IT kompaniji, što joj omogućava rad od kuće i učestala putovanja. Njen saveznik u tome je, kaže nam, džoker zovi iliti BlaBlaCar.

– Meni je BlablaCar spas, em je aplikacija besplatna, em obožavam upoznavati nove ljude. Također, meni koja nisam aktivni vozač itekako znači da za pristupačnu cenu stignem do određene lokacije. Nekad su to putovanja kroz Srbiju, nekad u regionu, a nekada čak i u ostale zemlje Europe. Nisam čula do sada da su ljudi oko mene imali neprijatna iskustva, pogotovo kada govorimo o ženskom rodu, češće ćemo čuti da su žene imale neugodne situacije u javnom prevozu ili vozu – govori Nina za Nadu te dodaje da su njena iskustva vrlo pozitivna, ali da trebamo biti oprezni u komunikaciji sa nepoznatim osobama.

Kroz vožnju ćete sresti one koji su dugo godina iznajmljivali svoje domove za nepoznate osobe preko aplikacija kao što je CouchSurfing, neki su podelili iskustva sa ostalih putovanja, ljubavne i šaljive anegdote, predstavljali privatne biznise, a provuku se i teme poput one o tome da ove školske godine jedna bilježnica u knjižari košta više od dva eura.

Uza sve to dodajmo i da je više od 90 posto europskih gradova trenutno izloženo lošijoj kvaliteti zraka, prvenstveno zbog zagađenja koje uzrokuju automobili. Prema podacima IQAira, na listi najzagađenijih našli su se i mnogi gradovi iz regiona: Novi Pazar, Čačak, Beograd, Sarajevo, Kosjerić, Valjevo, Gornji Milanovac, Užice, Foča, Laktaši… Dok Europska unija pokreće plan za zabranu prodaje novih motora s unutarnjim izgaranjem do 2035. godine, možda ne bi bilo zgoreg porazmisliti o kreiranju carpooling aplikacija unutar gradova. Tu ćemo deljenjem prevoza do posla ili nekog kvarta u gradu upoznati fantastične doktore, umjetnike, odnosno studente kao što je Daria, vodoinstalatere i druge zanatlije iz komšiluka.

piše Jelena Mirić